Psycholog Ostróda, Psychoterapeuta, Seksuolog Małgorzata Orłowska

Szkoła. I co dalej?

green g65c4f0df3 1920

Szkoła. i co dalej?

“Najważniejsze, czego uczymy się w szkole jest to, że najważniejszego nie można się nauczyć w szkole.” – Haruki Marakami

Początek roku szkolnego, niech będzie pretekstem do weryfikacji swoich poglądów na temat naszego dziecka w szkole.

Ja ze swojej szkoły mam kilka fajnych wspomnień, niestety pamietam też wiele niedorzeczności. Jak na przykład: zbyt duża ilość materiału, zbyt szczegółowo podane informacje, które w realnym życiu okazały się nieprzydatne. Pamiętam też nauczycieli, którzy nadużywali swojej pozycji. Refleksja mogłaby skłonić do zastanowienia się nad tym, jak bardzo system edukacji na przestrzeni lat się zmienił. Ale więcej możemy zrobić, zastanawiając się, w którym miejscu my rodzice mamy teraz wpływ. Możemy zrobić swoje założenia odnośnie naszych dzieci.

📍Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne. I dlatego my rodzice musimy umożliwić naszym dzieciom dostęp do różnych form kształcenia i rozwijania swoich talentów. Pamietajmy, że oprócz zdolności ogólnych, dziecko posiada zdolności ujawniające się w konkretnej dyscyplinie, np. muzyce, tańcu, sporcie lub sztukach plastycznych. Zdolności mogą się one ujawnić bardzo wcześnie lub bardzo późno.

📍Nie można oczekiwać, że dziecko będzie tak samo dobre ze wszystkich przedmiotów jednakowo. Doceniajmy, wzmacniajmy i pomóżmy rozwijać dziedziny w których dziecko jest dobre, po to, by było w nich jeszcze lepsze.

📍Bądźmy towarzyszem służącym wsparciem, a nie rodzicem rozliczającym i roszczeniowym. Nie straszmy dziecka mówić: „teraz już koniec tego dobrego”, „zobaczysz na czym polega prawdziwe życie”, „nareszcie będą obowiązki, „może wreszcie zmądrzejesz”.

📍Pamiętajmy o tym, że dzieci różnią się wrażliwością, temperamentem. Dla niektórych głośna rozmowa czy przejechanie linijką po biurku może być dźwiękiem stresującym, zbyt wysokim. Natomiast inne dzieci mogą mieć inną wrażliwość na dźwięk i komunikować się krzycząc – co jest dla nich jest w porządku. Są też osoby, które najlepiej uczą się w ruchu, dla takich osób wysiedzenie 45 minut na lekcji to ogromne wyzwanie. Te wszystkie dzieci są zamknięte razem w jednym pomieszczeniu przez wiele godzin – doceńmy to, dajmy wsparcie (gdyby po szkole odreagowywały emocje na nas.)

📍Bardzo ważne żeby dzieci szły do szkoły z przekonaniem, że mają prawo popełniać błędy, że mogą czegoś nie wiedzieć, że nie wszyscy muszą je uwielbiać, i przede wszystkim, z zaufaniem, że w każdej sytuacji mogą do nas zwrócić o pomoc.

#szkoła #wrzesień #psychoterapiaonline #małgorzataorłowska #cbt #wsparcie #rodzic #dziecko #zdolnośći #muzyka #malarstwo #gimnatyka #talent #wrażliwość #rozwój #uczeń #wspierajdziecko #kochajdziecko #doceniajdziecko #samoocena #poczuciewartości